Liten i magen

Direktlänk till inlägg 11 februari 2012

Vecka 24 (23+3)

Av Noelia - 11 februari 2012 00:41

Tiden går fort, redan v.24 :) Jag är så trött på kvällarna så jag somnar på soffan, när jag sedan vaknar för att flytta mig till sängen så kan jag inte somna om, så nu ligger jag här, trött men kan inte sova :s


Var hos läkaren förra veckan och tittade på åderbråcken som inte ser så bra ut och gör ont. Har fått nån salva att smörja in med samt stödstrumpbyxor. Det kommer inte att bli bättre, snarare tvärtom men kanske kan stoppa det lite. Jag har även blivit sjukskriven 50% vilket är otroligt skönt, jag hade aldrig orkat. Nu när jag bara jobbar 4 timmar/dag så orkar jag knappt. Vissa dagar kan jag knappt gå. Tror även att jag har fått foglossning, men vet inte riktigt hur det känns. Har ont strax ovanför rumpan men bara på höger sida. Värst är när jag suttit ett tag och reser mig upp.  Klådan är det i alla fall betydligt bättre med, kliar nästan inte längre. Var även en sväng in på förlossningen för jag hade så ont i magen förra veckan, de hittade vita blodkroppar i urinen och skulle höra av sig om det var något, de har inte hört av sig så då antar jag att det var lugnt. Mycket gnäll :)


Äter både järntabletter och mitt val kvinna men hoppas värdena är bättre till nästa MVC besök så jag åtminstone slipper järntabletterna, magen får ju spelet av dom. Jag har sedan inskrivningen på MVC i v.11-12 gått upp 6 kg, från 57 till 63 kg. Jag hoppas verkligen att jag ska slippa gå upp så mycket. 13 kg max vore trevligt :) Med flickorna gick jag upp 30 respektive 18 kg. Med tanke på att jag har fått dille på vanilglass med krossad choklad i och trycker i mig ett halvt paket varje kväll och att min dotter har fått dille på att baka massa gott så kommer det förmodligen sluta likadant även denna grav :)


Bebisen verkar i alla fall må bra och röjer en hel del därinne, riktiga kullerbyttor ibland :) Det både känns väldigt tydligt och syns på magen. Barnen har känt sparkarna och tycker det är häftigt. Så mysigt, tänk att vi kommer ha en bebis här hemma om ett par månader :)


Nä om man ska försöka somna igen då. Natti natt!


 

Magen v.23+2


Vecka 24

Kroppen:
Om du hittills inte funderat så mycket över det här med att vänta barn, blir det mer uppenbart nu när magen blir större. Du har nu gått upp 5–7 kilo, vissa ännu mer. Det är vanligt med ryggproblem, till exempel att du känner dig trött eller har ont i svanken. Foglossning är en annan vanlig åkomma under graviditeten. Det beror på att brosket i fogarna som håller ihop bäckenbenen luckras upp något av graviditetshormonerna för att ge plats åt barnet när det sedan ska födas. Man blir överrörlig i bäckenlederna och kan få smärta och inflammation när bäckenbenen gnider mot varandra. Skulle det drabba dig får du försöka ta det lugnare och anpassa dig till vad kroppen klarar av. Efter förlossningen är det extra viktigt att inte belasta bäckenet för mycket genom att till exempel bära tungt, på så sätt kan fogarna läka. Man kan känna av hur livmodern drar ihop sig och blir stel ibland, så kallade förvärkar, livmodern tränar på detta sätt upp sig inför förlossningen. Ibland kan vibrationer eller gropigt underlag från när man åker bil framkalla förvärkar, men det är helt naturligt.

Barnet: Vikten har ökat markant på senare tid och barnet väger nu runt 600 gram och är cirka 30 centimeter långt. Barnet ska de resterande veckorna femdubbla sin vikt. Nu utvecklas svettkörtlar, men huden är fortfarande så pass tunn med bara lite fett så det ljumna vattnet är perfekt. Naglar på både fingrar och tår börjar växa ut.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Noelia - 15 maj 2012 23:04

  Imorgon går jag in i v.38, herre gud vad tiden går fort nu. Foglossningen är som bortblåst förutom på nätterna då. Min bm trodde att det kunde vara för att bebisen lagt sig till rätta, den ligger med huvudet neråt men fortfarande ruckbar. Har ext...

Av Noelia - 15 maj 2012 22:52

  Vecka 37Kroppen: Livmodern sjunker nu något och ger mer plats åt magen och lungorna. I gengäld kan trycket på urinblåsan bli starkare och man måste kanske kissa oftare. Barnmorskan mäter tillväxten och lyssnar på barnets hjärtljud. Normalkurvan f...

Av Noelia - 26 april 2012 15:04


  Idag har vi varit och gjort ett tillväxtultraljud eftersom min BM misstänkte att bebisen var för liten men det var den inte. Väger 2451g vilket var 2% större än förväntat vid denna tidpunkt, skönt. Bebis hade ju lagt sig i tvärläge förra gången v...

Av Noelia - 18 april 2012 14:18

                                                   Vagnen är redo, blev jättefin och ser ut så här:                                                               Kläder i storlek 50 tvättade och redo                                             ...

Av Noelia - 18 april 2012 13:17


  Det känns som att det mesta just nu går åt till alla olika besök hos arbetsterapeut, sjukgymnast och MVC. I måndags var jag och mätte magen igen och den har fortfarande inte vuxit som den ska, på fredag ska vi mäta igen och se om jag behöver gö...

Så här långt är det kvar

Kort om mig


Noelia heter jag och är 30 år. Jag har två döttrar på 12 resp. 8 år. Väntar nu en liten sladdis i början av juni.
Välkommen hit!
// 5/11-11

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards